Krótki wypad do południowej Francji

Myślałem, że Mekką Polaków jest Wielka Brytania, ale okazuje się, że również Francja przygarnęła sporo naszych rodaków. Spędziłem kilka dni na południu Francji, w okolicach miasta Castelsarrasin i jest ich tam sporo, ale ja nie o tym. Przyznaję, że do Francji jestem uprzedzony, więc nie wszystkie uwagi spotkają się ze zrozumieniem czytelników, ale podejmę próbę opisu Francji okiem turysty, który znalazł się tam dość przypadkowo.

Wylądowaliśmy na lotnisk w Bergerac, które z wyglądu przypomina kurnik, lotnisko regionalne to zbyt odważne określenie. Przepraszam za jakość zdjęcia, ręka mi zadrżała na widok punktu odbioru bagaży.

IMG_4420

Na szczęście mieliśmy tylko podręczne ponieważ irlandzki przewoźnik z harfą w herbie wprowadził drakońskie opłaty za dodatkowy bagaż.

IMG_4421

Ciężko się było zgubić, to był niewątpliwy plus tego lądowiska.

W życiu nie widziałem tylu francuskich samochodów w jednym miejscu, widać lubią wspierać własny przemysł. Szkoda, że Polacy nie chcą kupować Polonezów 😉

IMG_4422

Podobno Francuzi są zadowoleni z życia, zrelaksowani i szczęśliwi. Ciężko stwierdzić bo a) ulice są cały czas puste b) wszyscy mówią tylko po francusku, chyba nie zauważyli, że od czasów Napoleona nikt się nimi za bardzo nie przejmuje c) domy miały okiennice zamknięte cały czas (niezależnie od pogody i pory dnia).

IMG_4427IMG_4475

Cała okolica wyglądała jakby potrzebowała natychmiastowego remontu (wszystkie zdjęcia z centrum).

IMG_4477

IMG_4436

IMG_4426

Pozytywne zaskoczenie; nie widziałem we Francji grubasów do czego przywykłem w UK. Francuzi jedzą zdrowo, nie widać fast foodów, większość towarów na targu stanowiło zdrowe jedzenie.

IMG_4439 IMG_4440 IMG_4438 IMG_4441

Francuzi jedzą pyszne bagietki i dobre pieczywo 🙂

IMG_4460

Oraz asfalt. Nie wiem skąd te drzewa biorą wodę podczas ponad 40 stopniowego lata.

IMG_4444

Francuzi lubią również naprawiać samochody jak Brytyjczycy, srebrna taśma dla zakładników czyni cuda.

IMG_4447

Tak samo traktują swoje domy a na ulicach czuć oddech średniowiecza.

IMG_4461

Kłamstwo, nie było żadnych pontonów, same łodzie.

IMG_4452

IMG_4459

Sztuka.

IMG_4494

Polityczny majstersztyk po II wojnie światowej ustawił Francję w jednym szeregu z Anglią, USA i ZSRR (to po kilkudniowym oporze i potem współpracy z hitlerowskimi Niemcami, Vichy, i mizernym ruchu oporu, który w porównaniu z polskim wyglądał jak kibel obok wodospadu), teraz stawiają sobie pomniki.

IMG_4492 IMG_4491

Pomniki były niedaleko dworca kolejowego, chyba przyjechała wycieczka z Polski.

IMG_4493

Piękny kościół z XIII w. w centrum miasta stoi pusty, Francja już dawno zlaicyzowana. To znaczy jej chrześcijańska część.

IMG_4463

IMG_4468

Francuzi tradycyjnie zapominają, że dwukrotna noblistka o imieniu Maria, która wyszła za Francuza o nazwisku Curie używała dwuczłonowego nazwiska (Skłodowska – Curie!!!) co mnie niezmiennie irytuje.

IMG_4465

Cała okolica jest pełna sadów, może tam się wszyscy pochowali?

IMG_4481

 Bo w merostwie o 16.00 w środę już nikogo nie było.

IMG_4479

Francja mnie nie polubiła, wróciłem z zimnem w kąciku ust, przeziębieniem i bólem zęba co mogło mieć nikły wpływ na moje komentarze. Przynajmniej pogoda była ok i popadało trochę. 😉